Неочакваните лица на насилието
Знаем ли защо Бог потопи древния свят чрез потоп? Може би донякъде прилича на знанието ни за Содом и Гомор. Мислим, че е заради разврата, но Езекиил 16:49 ни казва нещо друго:
"Ето що беше беззаконието на сестра ти Содом,Не…
Знаем ли защо Бог потопи древния свят чрез потоп? Може би донякъде прилича на знанието ни за Содом и Гомор. Мислим, че е заради разврата, но Езекиил 16:49 ни казва нещо друго:
"Ето що беше беззаконието на сестра ти Содом,Нейното и на дъщерите й: ГОРДОСТ, ПРЕСИЩАНЕ с храна и БЕЗГРИЖНО СПОКОЙСТВИЕ; А сиромахът и немощният НЕ подкрепяше."
Развратът беше следствие, симптом, а ГОРДОСТТА, ПРЕСИЩАНЕТО и КОРАВОСЪРДЕЧИЕТО - причина и корен.
За причина за потопа смятаме, че е, защото Божиите синове (разбирай падналите ангели) са взимали за жени човешките дъщери. В Битие 6:5 се казва че ВСИЧКИТЕ мисли на човека тогава са били ПОСТОЯННО зло. Но какво е било това зло?
НАСИЛИЕ!!!
"И земята се разврати пред Бога; земята се изпълни с насилие." (11 ст.)
АГРЕСИЯ, НЕЗАЧИТАНЕ НА ЧУЖДАТА ВОЛЯ...
Понякога нещата не са толкова явни, разпознаваеми...
Самодоволство (защо не и себеправедност), пресищане, спокойствие, немилосърдие...
Не, ние не сме там.
Но факт е, че все бързаме по нашите си дела, все нямаме време за сбъдване на добрите си намерения. С какво сме заети? За какво, за кого търчим?
И колко ли пъти сме подминали, не сме видели от бързане нечия нужда?!
Иска си се вглеждане.
Иска се отделяне на време.
На ресурси.
Вмъкване в претъпкания график.
Насилие? Кой? Аз?
Ами да - насилието има много лица.
Понякога е толкова завоалирано, рафинирано. "Добронамерено".
С цел изправяне на чуждите кривици.
Сякаш си нямаме свои "греди".
Майката към детето:"Ако не си оправиш стаята, няма да те обичам", "Ако не влезеш в университета, не си достойно мое дете."
И, ако майката го прави към детето си, какво да кажем за тези, които по-малко ги е еня?
Щом другите го правят на нас, мислим ли се за по-добри от тях?
Мислим ли, че ние не го правим?
Ние другите трудно ще превъзпитаме.
Но виж, себе си, с Божията помощ, бихме могли.
Може би си казваме:
Какво лошо има в това да живееш в благоденствие, да си щастлив, да се къпеш в блага, да си самодостатъчен? Е, може ли все да си нащрек и на всички да помогнеш?
Не искам да ми помагат, нищо не вземам, затова давам - ако, колкото, и когато поискам, а не колкото имат нужда. Право ми е, не задължение.
Какво лошо има в това да си малко по-настойчив спрямо чуждата воля, ако е за общото благо или въобще за нечие благо/ облагодетелстване?
Ами понякога, много недоловимо, общото е със Содом и със ситуацията преди потопа.
Заслужава си да изпитаме себе си: имаме ли нещо общо?