Как да се новородим?

0

Двама проповедници стоели край пътя със знак, на който пишело: „Краят наближава – обърни обратно, преди да е твърде късно.“ Преминаващ край тях шофьор се провикнал: „Ей, религиозни откачалки, я ни оставете на мира!“ Сле…

Как да се новородим?

Как да се новородим?

Как да се новородим? Двама проповедници стоели край пътя със знак, на който пишело: „Краят наближава – обърни обратно, преди да е твърде късно.“ Преминаващ край тях шофьор се провикнал: „Ей, религиозни откачалки, я ни оставете на мира!“ След малко проповедниците чули шумно плисване във водата. Един от проповедниците казал на другия: „Не мислиш ли, че трябваше да направим знак, на който просто пише „Мостът е отнесен“?   Понякога посланието е ясно, но ние решаваме просто да не го видим. Нещо подобно става и с един от най-важните въпроси, които Писанието повдига – как мога да съм сигурен, че съм новороден християнин? Много хора четат за новорождението в Библията, но продължават по житейския си път, все едно не са видели този предупредителен знак. Но има и такива, които дори не поглеждат знака.   Днес в България има много традиционни християни, които си казват: „Аз съм религиозен човек. Ходя на църква от време на време. Почитам ритуалите и традициите, нали те са ни съхранили като нация. Спазвам коледните пости. Дори се моля, когато имам проблеми. Паля свещички и подавам за Бог да прости. Убеден съм, че има една сила, която ме пази и отговаря на молитвите ми!   Проблемът е, че нищо от тези неща не те спасява! Нещо повече, те по-скоро ще те отклонят от пътя на спасение. Затова нека да говорим за новорождението. Какво означава да си новороден християнин? Може ли човек, който не е новороден, да се спаси?    Какво означава да си новороден християнин? Класическият пасаж от Библията, който отговаря на този въпрос, е Йоан 3:1-21. При Исус идва Никодим – виден фарисей и член на Синедриона, което е Върховното събрание и съдилище на евреите. Никодим отива при Исус през нощта, защото се страхува да не го видят неговите колеги и да му стъкмят някой компромат. Той иска да зададе на Исус някои въпроси. Най-вече го интересува как може да се спаси. От първоначалните му думи разбираме, че той смята, че Исус е просто велик учител, изпратен от Бога. Исус обаче му казва нещо, което той не очаква: „Истина, истина ти казвам: Ако не се роди някой отново, не може да види Божието царство.“ (ст.3) С това Божият Син показва на фарисея какво не му достига, за да се спаси. Забележете, че въпреки своите дипломи и авторитет на духовен учител, Никодим не схваща какво му казва Исус. Не разчита знака.   В Йоан 3:4-6 четем: „Никодим Му каза: Как може стар човек да се роди? Може ли втори път да влезе в утробата на майка си и да се роди?  Исус отговори: Истина, истина ти казвам: Ако не се роди някой от вода и Дух, не може да влезе в Божието царство. Роденото от плътта е плът, а роденото от Духа е дух.“ Какво има предвид Исус? Той ни казва нещо много просто. Можем да влезем в Божието царство само ако се новородим. Никодим и всеки от нас се нуждае от ново сърце – от духовна трансформация. Ние сме заченати в грях и без Христос сме духовно мъртви в нашите грехове (Ефесяни 2:1, Римляни 3:23). Новорождението е Божие дело, при което се вменява вечен живот на човека, който вярва.   Как можем да се новородим? Как става това? Първо, Исус казва на Никодим, „Ако не се роди някой от вода...“ (ст.5) Това означава да се кръсти чрез потапяне. Но водата сама по себе си не носи новорождение. Ако водата новораждаше, днес 70 процента от българите щяха да бъдат новородени християни и България щеше да е различна! Когато Йоан Кръстител кръщаваше в пустинята, той проповядваше покаяние. „Покайте се, защото Божието царство наближи“. (Матей 3:2). И всички, които се покаяха за греховете си, бяха кръстени.   Покаянието е основно изискване за новорождението. Ние трябва да се покаем искрено от греховете си и да се отречем от тях, защото те ни отделят от Бога (Исая 59:2). Искреното покаяние не е просто изповед, а реална промяна на живота. Как може един Mосквич да стане БМВ? Това не става с проста смяна на емблемата. Нужно е да отиде до пречистващия огън, за да бъде преработен, излят и моделиран в истинското нещо.   Нужна е цялостна промяна на живота. И след като се покаем можем да се кръстим като знак за нашето посвещение да следваме Христос. В кръщението ние първо се потапяме във водата, с което символизираме погребването на старото ни грешно естество с Христос, след което се издигаме над водата, което символизира нашето възкресение в Него за нов живот. В Римляни 6:4 Павел пише: „Затова чрез кръщението ние се погребахме с Него да участваме в смърт, така че както Христос бе възкресен от мъртвите чрез славата на Отца, така и ние да ходим в нов живот.“   В нашия двор имахме череша, която даваше много плод. Но през една сушава година тя изсъхна и ние я отсякохме. На нейно място остана един мъртъв пън. И след това се случи нещо удивително. Някакъв филиз започна да израства от този пън. Той продължи да расте, докато стана голямо черешово дърво и започна да дава плодове. Нужно беше да отсечем старото мъртво дърво, за да може на негово място да израсте новият живот. Смърт на старото естество, за да израстне новият живот.“ Затова чрез кръщението ние се погребахме с Него да участваме в смърт, така че както Христос бе възкресен от мъртвите чрез славата на Отца, така и ние да ходим в нов живот.“   След това Исус казва: „Ако не се роди някой от вода и Дух...“ (ст.5). Какво означава да се родиш от Духа? Когато се покаем от греховете си и се доверим за спасението си на Христос, Бог влага в нас Святия Дух като знак, че ние принадлежим на Него, че сме Негови деца. Павел пише във 2 Коринтяни 1:22, че Бог е този, „Който ни е запечатал и е дал в сърцата ни Духа в залог“, а в Римляни 8:14,16 Понеже които се управляват от Божия Дух, те са Божии синове... Така самият Дух свидетелства заедно с нашия дух, че сме Божии чеда.   Тихон Задонски казва: „Чрез плътското си раждане ние се раждаме в грехове... а в духовното си раждане ние се очистваме от греховете... В плътското си раждане се раждаме за временния живот, а в духовното – за вечния живот. Няма друго средство за поучаване на вечния живот, освен Христос.“ Има две раждания – биологично и духовно, два вида смърт – биологична и духовна и два вида възкресения – възкресение за вечен живот и възкресение за осъждане и вечни мъки. Някой беше казал: „Ако си роден само един път, ще умреш два пъти. Ако си роден два пъти, ще умреш един път.“   Дотук говорихме за това какво е новорождение. Видяхме, че новорождението е суверенно дело на Светия Дух. Спасението е по благодат чрез вяра. След като се покаем Бог изпраща Духа си в нас, за да ни води по пътя към спасение и вечен живот.       Следва продължение...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.