Библейски щрихи за жената

0

Темата за жената в Библията е твърде обширна, за да бъде сведена до една статия. Стотци книги са написани по темата и със сигурност още десетки ще бъдат посветени на нея. 

 

Описанието за специалното сътворяване на жената не само г…

Библейски щрихи за жената

Библейски щрихи за жената

Библейски щрихи за жената Темата за жената в Библията е твърде обширна, за да бъде сведена до една статия. Стотци книги са написани по темата и със сигурност още десетки ще бъдат посветени на нея.    Описанието за специалното сътворяване на жената не само говори за нейната същност, но и за превъзходството ѝ над животните, които са създадени като подчинени същества – Битие 1:26-27; 2:18-24.   Жената се явява като партньор и помощник на мъжа, която има интимно общение с него. Тя не  само помага на мъжа, но и го допълва. Създадена от реброто на Адам, Ева е равна с него и представлява неговото второ аз, като се отличава единствено по пол, а не по същност. Първенството при сътворението дава на Адам водеща роля, но не и превъзходство по същност. Макар че  древният свят е място, в което мъжът доминира, жената в Израел се радва на по-специален статус.   Евреите са известни сред останалите народи с това, че отдават достойно място на жената в семейството и обществото. Нещо повече, християнството еманципира жената напълно, тя е представена наравно с мъжа. Еврейският закон съдържа клаузи, които защитават правата на жените и запазват свободата им (Втор. 21:10-14; 22:13,28).  Благодарение на божествения закон, жената се радва на почетно място в обществото, а правата ѝ са гарантирани. До известна степен, жената наистина е собственост на мъжа и му дължи абсолютна вярност (Бит. 12:18; Изход 20:17; 21:3). Макар мъжът да няма формални права над жената като собственост, той се разглежда като неин господар. Със своето благоразумие, трудолюбие и лоялност жената заема почетно място в семейството и обществото. Упадъкът на жените в Израел винаги ставаше под влияние на езическите народи, както по отношение на морала, така и на идолопоклонството. Подобни примери намираме в писанията на пророците.   Тъй като бракът бе институция, благословена и специално постановена от Бога, моногамията беше нещо нормално и естествено, което беше и метафора за отношенията между Бога и Неговия народ. Старият завет съдържа индиректни индикации за това какви може да са вредите от полигамията. Проблемите и бедите в живота на Давид и Соломон (респективно Израел) бяха породени от множеството жени, които имаха (2 Царе 5:13;  3 Царе 11:1-3).   Майката има особена роля. Фактът, че са споменавани и имената на царските майки, говори, че тяхната позиция е изключително важна (Притчи 1:8 и 6:20).  В живота на Израел, жените ръководят семейството с такава свобода, която е невиждана за останалите езически народи. Божият закон изисква децата да почитат еднакво баща си и майка си (Изход 20:12).   Любовта на майката към нейните деца е символ за любовта на Бога към Неговия народ (Ис. 49:15). Жената трябваше да обучава децата си на Божия закон, за да вървят в пътя на Йехова през целия си живот (Втор. 4:4; 11:19;  Пс. 78:5-6). Вдовиците бяха специално закриляни от Бога (Пс. 68:5; 146:9; Пр. 15:25). Бездетните вдовици обикновено бяха връщани в дома на баща си (Битие 38:11; Левит 22:13). Онези, които си позволяваха да се отнасят зле с тях, биваха наказвани (изход 22;22; Втор. 14:29; 2 Царе 14:4).   Жените имаха следните задължения:​ Да домакинстват – Битие 18:6; притчи 31;15; Да се занимават със земеделие – Рут 2:8; Песен на песните 1:6; Да се грижат за овцете – Битие 29:9; Изход 2:16; Да черпят и носят вода – Бит. 24:11-16; 1 Царе 9:11; Йов 4:7; Да мелят жито – Мат. 24:41; Да предат и бродират – притчи 31:13-14, 22; Да правят дрехи за семейството – Изход 35:26; 1 царе 2:19 Да канят и посрещат гости – Съдии 4:18; 1 Царе 25:18; Да празнуват победите на народа – Изход 15:20-21; Съдии 11:34; 1 Царе 18:6-7; Да оплакват мъртвите при погребения – Еремия 9:17-20; Жените имаха някои специални служби, както в Стария завет, така и в Новия: Жени – пророци в Стария завет – Мириам – Изход 15:20; Девора – Съдии – 4:4-7; жената на Исайя, Ис. 8:3; Ола 4 Царе 22:13-20; Жените получаваха директно откровение от Бога – Ревека – Битие 25;22-23; жената на Еровоам – 3 Царе 14:1-18. Можеха да служат на Бога като назареи – Числа 6:2. Участваха в музикалното служение в храма – Изход 15:20-21; 1 Лет. 25:5. Имаха право на обрек – Числа 30:16. В обкръжението на Господ Исус Христос имаше жени, чието служение Той много ценеше. Жени бяха първите свидетели на възкресението - Йоан 20. Дъщерите на благовестителя Филип бяха пророчици - Деяния 8. Апостол Павел редовно хвалеше жените, които бяха негови сътрудници в благовестието. Можем да кажем още десетки неща, но едно е добре да запомним. В Своето земно служение Господ Исус Христос показа, че жената е възлюбена от Бога и има специално място в Неговия план за спасение. От избирането на Неговата земна майка, Мария през Мария Магдалена, Самарянката и Мария, която помаза краката на Христос само дни преди Той да отиде на кръста, жената ценен инструмент в Божията ръка, която е незаменима, когато е откликнала на Неговия призив и послушно изпълнява призива МУ, знаейки и зачитайки своето място в божествения план.    

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.