Пазарлък с Бога
ПРЕДИШНАТА ЧАСТ МОЖЕТЕ ДА СИ ПРИПОМНИТЕ ТУК.
Първото извинение: „Аз не съм способен на това. Не мога да го направя.“
Изход 3:11 „А Мойсей каза на Бога: Кой съм аз, че да ида при Фараон и да изведа изра…
ПРЕДИШНАТА ЧАСТ МОЖЕТЕ ДА СИ ПРИПОМНИТЕ ТУК.
Първото извинение: „Аз не съм способен на това. Не мога да го направя.“
Изход 3:11 „А Мойсей каза на Бога: Кой съм аз, че да ида при Фараон и да изведа израиляните от Египет?“
Мойсей, чакай малко, ти израстна в Египет! Ако някой е подходящ, ти си този човек. Четиридесет години по-рано той беше казал, „Вижте ме кой съм аз“ и тогава нещата не се развиха много добре. А сега той казва, „Кой съм аз?“
Хората често изпадат в две крайности – или са самонадеяни, или нямат никаква увереност. Когато си самонадеян, ти се хвърляш както казваме с рогата напред и цената може да е много висока. Някои български политици веднага идват наум. Другата крайност е да ти липсва увереност. Мойсей каза, „Не мога, кой съм аз...“ Звучи като смирение, но всъщност е непокорство. Тогава как да избегнем тези две крайности? Отговорът дава Бог чрез думите на ап. Павел:
Филипяни 4:13 „За всичко имам сила чрез Онзи, Който ме укрепява.“ Увереност в Бога - това е балансът!
И как отговори Бог на това извинение?
Изход 3:12 „Аз без друго ще бъда с тебе, и ето ти знак че Аз съм те изпратил: когато изведеш народа от Египет, ще послужите на Бога на тази планина.“
Бог му каза, „Един ден ти ще дойдеш отново на тази планина с милиони хора и ще си спомниш това.“
Мойсей каза, „Аз съм неспособен“, а Бог каза, „Аз съм способен. И Аз съм с тебе“. Принципът е не кой си ти, а кой е с тебе. Ако Аз съм с тебе, няма значение кой си ти, казва Бог. Мойсей, Аз съм с теб навсякъде – в Египет, в Хорив, в Мидиан, където и да отидеш. Бог казва и на тебе, аз съм с тебе навсякъде – в твоето семейство, на училище или на работа, навсякъде където отидеш.Това би трябвало да е достатъчно за Мойсей. Щеше да е достатъчно за повечето хора да видят горящ храст и да чуят Божия глас. Но Мойсей не беше като повечето хора. Затова измисли друго извинение.
Второто извинение: „Липсват ми знания.“
Изход 3:13 „А Мойсей рече на Бога: Ето, когато отида при израилтяните и им кажа: Бог на бащите ви ме изпрати при вас, и те ме попитат: Как Му е името? – какво да им кажа?“
Мойсей израсна в Египет, където хората вярваха в много богове и всеки от тях си имаше име, беше ясно разпознаваем. Ра - богът на слънцето, Озирис - богът на Нил, Хекет - богинята-жаба... И те всички имаха определена идентичност. В известен смисъл Мойсей страдаше от криза на идентичността за Бог. „Дори не знам как се казваш. Чувам ти гласа, виждам ти чудесата, но как се казваш?“
Изход 3:14: „И Бог отвърна на Моисей: Аз съм Онзи, Който съм. Каза още: Така ще кажеш на израилтяните – Онзи, Който съм, ме изпрати при вас.“
Бог не му даде име, може би за да избегнат да го използват за магически заклинания. Но каза, „Аз съм! Не аз бях, не ще бъда, а Аз съм. Вечното сега. Аз съм вечно съществуващият и вечно присъстващият.“ Смята се, че чрез сливане и контракция на „Аз съм Който съм“ е получено четирибуквеното име Яхве. На иврит то е съставено само от съгласни, защото евреите са се страхували да го произнасят цялото. Това име не е новост за Мойсей, то се появява 160 пъти в Битие. Исус също използва името „Аз съм“ за себе си, с което твърди, че Той е Бог. И сега Аз съм пращаше Мойсей, той знаеше това име, но пак се оправдаваше с незнание.
Често и ние се оправдаваме с незнание. „Не знам какво да кажа. Не съм подготвен. Още не съм прочел цялата Библия!“ Всъщност, това е добре за теб. Защото ако някой ти зададе въпрос, чийто отговор не знаеш, просто кажи, че не знаеш, но ще провериш и ще му се обадиш, за да му отговориш. Уверявам те, че даже да си чел Библията много пъти, пак няма да имаш всички отговори. Много пъти съм говорил с познати за Библията и ми се е случвало да не знам отговора, но после съм проучвал въпроса и съм им отговарял. Това ми е помогнало да заостря меча на Словото и да не се страхувам да разговарям с хората за Бога.
Така че, не използвай това като извинение.
След това Бог предсказва на Мойсей с подробности бъдещето. Казва му да събере израилевите старейшини, да им каже че Бог ще ги избави и заведе в Ханаан, че те ще го послушат и с тях ще отиде при фараона и ще го помолят да отидат на тридневен път в пустинята, за да жертват на Яхве. Но фараонът няма да ги пусне, Бог ще порази Египет с язви и едва тогава фараонът ще отстъпи (ст.16-22).
Бог казва на Мойсей какво ще се случи, за да е подготвен. За Бог няма минало, сегашно и бъдеще, защото Той е извън времето. Той знае всичко. Той не казва, „Ох, чакай малко, не мога да го видя, ей сега ще ти кажа...“ Затова Бог не е изненадан и никога не се паникосва. Ако усетиш, че се паникьосваш, а днес има много поводи да го правиш, спомни си това: Бог е знаел, че това ще стане и ме е подготвил за него. Както е казала Кори тен Буум, известната концлагеристка, „Никога не се страхувай да повериш непознатото бъдеще на един познат Бог.“ Познаваш ли Бога? Ако да, тогава Му се довери, макар и да не виждаш и да не разбираш какво става.
Стигаме до третото извинение: Аз се страхувам.
Изход 4:1: „А Моисей отговори: Но те няма да ми повярват, нито ще послушат думите ми, защото ще кажат: Не ти се е явил Господ.“
Мойсей е като нас. Той се тревожи. Допуска ситуация, която не се е случила и най-вероятно няма да се случи. Ами ако това, ами ако онова... Бог вече му показа храста, говори му с гласа Си, даде му присъствието си, но това не му беше достатъчно.Както е казал някой, „Не можеш да промениш своето минало, но можеш да опропастиш своето настояще, ако се тревожиш за своето бъдеще.“ Често ние се тревожим за неща, които никога няма да се случат, нали? Ако погледна назад, виждам за колко много неща съм се тревожил, които не са се случили. Мойсей прави същото тук.
Трябва да кажем, че едно от най-големите препятствия пред вършенето на Божията воля е страхът от човеци. Ние се страхуваме, че ако се застъпим за Христос, ако кажем нещо, ще ни отхвърлят. Затова когато Бог избра пророк Еремия, му каза, „Еремия, не се страхувай от техните лица.“ Може би защото когато той им говореше, те го гледаха така (показвам една сърдита физиономия).Изобщо не ги поглеждай, казва Бог, не се страхувай за нещо, което не се е случило.
Изход 4:2-5: „Тогава Господ го попита: Какво е това в ръката ти? А той отговори: Жезъл. Господ каза: Хвърли го на земята. И той го хвърли на земята и стана на змия; и Моисей побегна от нея (аз щях да направя същото!). Но Господ каzа на Моисей: Протегни ръката си и я хвани за опашката (и той протегна ръката си и я хвана, и тя стана на жезъл в ръката му); направѝ това, за да повярват, че ти се е открил Господ, Бог на бащите им, Бог Авраамов, Бог Исааков и Бог Яковов.“
Овчарите носят две неща – тояга, на която да се облягат и с която да натирват овцете, и жезъл да се защитават от вълците и да броят овцете. Когато овчарят отива при овцете сутринта с тояга и жезъл, те се чувстват сигурни. Затова Давид казва, „Твоят жезъл и твоята тояга, те ме утешават.“ (Псалм 23:4) И Бог пита Мойсей, какво е това в ръката ти? Жезъл. Това е просто една пръчка, но в ръцете на овчар, той е мощен инструмент, който носи утеха на овцете.Каквото имаш в твоите ръце, ако го поставиш в ръцете на Господа, то може да се превърне в мощен инструмент.
Някои от вас са учители и държите в ръката си химикал. Някой друг може да каже, аз държа в ръката си четка, или отвертка, мишка на компютър, бормашина, стетоскоп... Ако оставиш твоето занимание в Божиите ръце, то може да се превърне в мощен инструмент за постигане на Неговите цели.
Какво е прашката? Просто едно парче дърво с ластик. Но в ръцете на Давид то е мощен инструмент. Какво е челюстта на магаре? Не става за нищо. Но в ръцете на Бог може да убие хиляди филистимци.Много прости неща, но в правилните ръце могат да са много мощни. Сложи твоите обикновени пръчки в ръцете на необикновения Бог, това е урокът, който Мойсей и ние научаваме тук. След което Бог му казва да постави ръката си в пазвата си и да я извади, Мойсей го прави и ръката му става прокажена. Бог му казва да го повтори и този път ръката е здрава. И му казва, че ако не му повярват на тези две знамения, да вземе вода от реката и да я излее на сушата и тя ще стане на кръв. На това извинение, Страх ме е, Бог отговаря как? Аз съм мощен. Бог има чудесен отговор за всяко извинение, който се основава на Неговата същност.
Четвърто извинение: Аз не съм подходящият човек.
Изход 4:10: „А Моисей каза на Господа: Моля ти се, Господи, аз не съм бил красноречив нито в миналото, нито, откакто си почнал да говориш на слугата Си, а съм бавен в своя език и реч (говоря тежко и заеквам - НП).“
Друг превод казва, „Имам говорни затруднения“. А друг, „Аз заеквам.“ Представяте ли си Мойсей отива при фараона и казва, „П-п-п-пу-пу-пу-пу-сни н-н-народа м-м-м-м-ми.“ Той казва, не съм красноречив, не мога да говоря.
Според документи, запазени от древен Египет, красноречието се е считало за най-важното умение от египтяните. Мойсей е знаел това. И знаете ли кое е най-интересното? Когато Стефан разказва историята на Израел в Деяния 7 гл. пред Синедриона, той казва, че „Мойсей беше научен на всичката египетска мъдрост, и беше силен в слово и в дело.“ (ст.22)
Тогава защо Мойсей казва, че не е красноречив, говори тежко и заеква? Защото в този момент му липсва увереност. Това е извинение. Или може би защото вече е бил 40 години в пустинята. Едва ли с овцете е имал много дълбоки разговори! Човек загубва форма, когато говори само на овце! Но проблемът е, че Мойсей гледа на своите слабости, а не на Божията сила. Някой беше казал, Бог се интересува много повече от това дали си готов, отколкото от това дали си способен. Защо? Защото когато свършиш работата, Бог ще приеме славата. Може би Бог иска да добиеш умения в областта, в която се чувстваш слаб.
Изход 4:11-12: „Но Господ му отговори: Кой е направил човешките уста? Или кой прави човек да бъде ням или глух, да има зрение или да е сляп? Нали Аз, Господ? И така, иди; и Аз ще бъда с устата ти и ще те науча какво да говориш.
Бог поема отговорността за всичките ни затруднения. Казва, „Аз съм отговорен за слепотата, глухотата, болката...“ Ние се чувстваме предизвикани от тези стихове. Как така Бог ще ми помогне в този случай?Но ако преодолееш това препятствие, вярата ти ще е непоклатима!
Последното извинение: „Аз не съм гъвкав. Не мога да го направя.“
Изход 4:13-14 „Тогава Моисей каза: Моля ти се, Господи, прати някой друг вместо мен. И гневът Господен пламна против Моисей и Господ каза: Нали имаш брат, левиеца Аарон? Зная, че той може да говори добре. Виж, той излиза да те посрещне и когато те види, ще се зарадва сърдечно.“
Това показва, че всички други извинения са външната обвивка на една лъжа. Мойсей просто не иска да отиде, иска Бог да изпрати някого другиго. Само не мен, Господи.
Изход 4:15 „Ти му говорѝ и вложѝ думите в устата му; и Аз ще бъда с твоите уста и с неговите уста и ще ви науча какво трябва да правите. Вместо тебе нека той говори на народа; той ще ти бъде вместо уста, а ти ще го ръководиш като Бог.
И Мойсей говори с Йотор, той го пуска, казва „Иди с мир“, взема жена си и синовете си и тръгва, за да се върне в Египет. И в ст. 20 четем, „взе Мойсей и Божия жезъл в ръката си.“ Това вече не е неговият жезъл, а Божият жезъл! Мощното Божие оръжие!
Понякога Божият избор изглежда нелогичен, чудим се защо избира хора, които са се провалили. Но Бог е Бог на втория шанс. И Той говори по много различни начини.
Той е свят Бог, но слиза при нас, за да ни издигне на висотата на своята мисия. Понякога ни подготвя дълго в пустинята, като Мойсей. И когато сме готови, ни призовава и очаква да откликнем с „Ето ме“, не с извинения. Защото извиненията са лъжи, маскирани като причини. Бог иска да се съсредоточим не върху това кои сме ние, а върху това кой е с нас.
И ако го правим, тогава няма да се тревожим какво ще кажем или направим, но ще поставим това, което имаме в ръцете на Бога и Той ще го използва като мощен инструмент. Амин!
Photo: Carol Garborg