Как се става избавител
Първата част можете да си припомните тук.
Изход 2:10: „А когато детето порасна, го доведе на фараоновата дъщеря и тя го осинови. И го наименува Моше (Мойсей): Понеже, каза тя, го извадих от водата.“
Вижте, Й…
Първата част можете да си припомните тук.
Изход 2:10: „А когато детето порасна, го доведе на фараоновата дъщеря и тя го осинови. И го наименува Моше (Мойсей): Понеже, каза тя, го извадих от водата.“
Вижте, Йохавед упражни вяра, като го криеше три месеца. Тя приложи вяра, като го постави в тръстиковото креватче и го пусна по реката. Но всичко не е свършило, тя все още се нуждае от вяра. Защото когато порасне, синът ѝ щеше да стане син на друга жена. А за това е нужна много вяра! И то не просто друга жена, а чужденка. Идолопоклонничка. Египетка, която вярва в един куп богове, които не съществуват. Това беше против нейните убеждения.
Името му, Мойсей или Моше, означава „извлечен от водата“. То произлиза от еврейското машах, „изваждам.“ Той беше изваден от водата и щеше да бъде използван, за да извади децата на Израел от Египетско робство и да ги заведе в тяхната земя. Щеше да изпълни името си. И докато той расте в двора на фараона, той е обучаван от най-добрите учители на Египет. Знаете ли, че египетската култура е била много прогресивна за времето си? Например, още тогава египтяните са открили, че Земята не е плоска, а е кълбо. Те са изчислили разстоянието от земята до слънцето с доста голяма точност. Египтяните били толкова напреднали в химията, че до днес никой не може да се сравнява с техниката им на балсамиране. В някои музеи още се пазят кожата и зъбите на фараонa, срещу когото се изправи Мойсей.
Мойсей посещавал най-добрия университет на Египет, който се наричал Храмът на слънцето. Той бил Харвард на древността. Там се е обучавал как да пише с йероглифи, на математика, медицина, архитектура и астрономия. Ако не беше напуснал Египет, Мойсей сигурно щеше да стане следващият фараон. Според историка Йосиф Флавий, фараон Тутмос, който е бил фараонът по това време, не е имал синове, а само дъщери. Така че, този осиновен син на дъщеря му е станал негов осиновен внук и първият кандидат за трона на Египет. Той е бил принц, имал е своя лична каляска, бил е наследникът на трона. Нека видим отново какво се казва в Евреи 11 за този период от неговия живот:
Евреи 11:24-25: „С вяра Моисей, като стана на възраст, се отказа да се нарича син на фараоновата дъщеря и предпочете да страда с Божия народ, а не да се наслаждава за кратко време на греха.“
Кръвта вода не става. Tеглеше го към неговия народ, дори ако трябваше да страда с тях.
Изход 2:11-12: „А дойде време, когато Моисей порасна, излезе при братята си и гледаше теглото им. И видя някакъв египтянин, че биеше един евреин, един от братята му; 12 и като се огледа и видя, че няма никой, уби египтянина и го скри в пясъка.“
Мойсей отива да види как живее неговия народ и вижда как страдат под теглото на непосилния труд. Вижда мъките им. И след това вижда как един египтянин (човек от културата, в която е бил осиновен) бие евреин (от неговия народ). Нещо го предизвиква да не остане безучастен. Тъй като е египтянин, той не познава друг закон освен закона на силния, и го убива, и го скрива в пясъка. Преди да го убие се оглежда навсякъде, но забравя да погледне нагоре. Понякога и ние правим тази грешка, нали? Гледаме наляво, гледаме надясно, мислим че никой не ни вижда, но през цялото време Бог гледа.
Притчи 15:3: „Очите Господни са на всяко място и наблюдават злите и добрите.“
Мойсей уби египтянина и го скри в пясъка. Дори като християнин, ако ти действаш следствие на импулс от плътта, винаги трябва да заличаваш следите. Ти не ходиш по Духа, ходиш по плътта, с други думи, съгрешаваш. И след това се налага да го прикриваш, да лъжеш, за да не видят другите какво си направил. Защо? Защото не ходиш в светлината. Ако ходиш в светлината, както Той е в светлината, кръвта на Исус Христос те умива от всички грехове. Имаш общение с Бога. Това убийство е грях, разбира се. Но то ни показва ревността на Мойсей за неговия народ и изгарящото му чувство за справедливост. Той иска да поправи злото. Прави го по грешен начин, но това показва неговото състрадание и искреност, но също така колко буен нрав има той.
Изход 2:13-14: „Излезе и на другия ден и, ето, двама евреи се спречкаха; и Моисей каза на виновника: Защо биеш другаря си? А той отвърна: Кой те постави началник и съдия над нас? И мене ли искаш да убиеш, както уби египтянина? Тогава Моисей се уплаши и си каза: Явно е, че това нещо стана известно.“
Мойсей мислеше, че никой не го е видял. Но разбира, че не е така. „О, не, разкрит съм!“ Мойсей се уплаши.
Изход 2:15: „А когато фараонът чу това, търсеше случай да убие Моисей; но Моисей побягна от фараона и се засели в Мадиамската земя. И седна до един кладенец.“
Той е разкрит и бяга. Той се опита да действа по плът, както го бяха учили в двореца. В края на краищата, той беше египтянин, член на царското семейство, можеше да отнеме живот. Това идва да ни покаже, че цялото светско обучение, което Мойсей получи не го бе подготвило за духовната задача да води Божиите люде.
Божието време не беше дошло за това. Това не беше и Божият начин. „Защото Моите мисли не са ваши мисли и вашите пътища не са Мои пътища.“ (Исая 55:8).
Щяха да минат още 40 години, преди той да получи възможност да стане избавител. „И се засели в Мадиамската земя. И седна до един кладенец.“ (ст.15)
Следващите 40 години Мойсей щеше да живее в неизвестност. 40 години той се опитваше да бъде нещо, 40 години Бог му показваше, че е нищо, и 40 години, в които Бог му показа, че може от нищо да направи нещо. И този Мойсей, който беше израсъл в двореца на фараона, става нелегален беглец в Мидиам. (показвам на картата къде се намира).
Името Мидиам идва от четвъртия син на Авраам от втората му жена Хетура. Той се установи в този регион. Така че, те бяха семитско племе, роднини на Мойсей. Затова той отива там. Мидиам е пустиня. Отива до един кладенец. Дъщерите на мадиамския жрец Рагуил черпят вода, за да си напоят овцете, но идват овчари и ги изпъждат, за да напоят своите стада. Като истински джентълмен, израстнал в двореца, Мойсей се застъпва за девойките и им помага да напоят своите овце. Момичетата се връщат, разказват какво се е случило на баща си, как този красив млад египтянин им е помогнал... Баща им им се скарва, „Как можахте да оставите такъв мъж. Идете и го доведете! Полудели ли сте? Живеете в Мидиам! Всеки ден ли ви се случва някой мъж да дойде до кладенеца, и то египтянин!?“ Имал е 7 дъщери, разбирам го, мисли как да ги ожени. Мойсей отива у тях, но не само за да яде хляб.
Изход 2:21: „И Моисей склони да живее при човека, който даде на Моисей дъщеря си Сепфора за жена.“
Тази женитба сякаш се случва доста бързо, а бързите бракове често са бомба със закъснител. И виждаме, че по-нататък те имат проблеми във взаимоотношенията си. Но тогава браковете са били уреждани от родителите. Рагуил дава на Мойсей дъщеря си Сепфора за жена. Мойсей не беше съвършен. Но също така виждаме тук, че той е преобраз на Христос. Първо, Мойсей беше избран, за да стане избавителят от робство за децата на Израел. Второ, той беше отхвърлен от Израел при първото си идване. Трето, той се обръща към езичниците (отива в Мидиам). И ще дойде втори път като избавител за децата на Израел.
Стефан също прави този паралел между Мойсей и Христос в Деяния 7 гл. Авторът на Евреи също казва, че Исус е вторият Мойсей. Това са 40 години на изгнаничество, но и на подготовка.
Изход 2:23: „След дълго време египетският цар умря; а израилтяните пъшкаха под робството и извикаха; и викът им от робството стигна до Бога. Бог чу пъшканията им; и Бог си спомни завета Си с Авраам, с Исаак и с Яков. И Бог погледна към израилтяните и се смили над тях.“
Времето беше дошло Бог да освободи своя народ. И Той щеше да го направи, като изпрати един провален фараон на 80 г. Той беше точният човек за тази работа. Но преди това Бог щеше да го обучи там. Как обучава Своите хора Бог? Не беше ли Мойсей вече обучен в Египет? Може да е имал магистърска степен или докторска степен по мумифициране или египетска филолология. Но има още една степен, която той трябваше да получи. Казва се „Степен по пустинология“. Някои от най-великите служители на Бога имаха завършена степен по пустинология. Ап. Павел беше спасен от Бога, но Бог не го взе от Арабия цели три години. Три години на самота, изпитания, изолация, учене, слушане на Божия глас.
Давид също имаше същата „магистърска“ степен. Беше избран от Бога, за да стане следващия цар, но първо трябваше да отиде в пустинята Енгади, пустинята Зиф и пустинята Фаран. В Египет Мойсей научи, че е някой, в Мидиам – че е никой и когато става на 80 г., вече започва активно да служи на Бога. Беше избавен, за да избавя.
Псалм 90:12 (писан от Мойсей), казва: „Научи ни така да броим дните си, че да станем мъдри.“
Нека се огледаме и да видим къде сме в живота си, за да можем да вземем важни решения за живота си. Какво да направим, за да броим дните си така, че да станем мъдри. Ние не можем да върнем времето и да изживеем живота си отново. Но можем като Алфред Нобел, докато още некрологът ни не е написан, да имаме втора възможност. Можем да вземем някои много важни решения. Без значение дали сме християни от много време, можем да кажем, следващите няколко години ще посветя на служение на Исус Христос и църквата. Или, ако нямаш лични взаимоотношения с Бог, трябва да промениш това. Защото един ден ще напишат некролог с твоето име на него. Какво ще пише на него?
Но твоето име може да бъде и на още едно място. Откровение 20 казва, че обитателите на небето ще са само тези, чиито имена са написани в Книгата на живота на Агнето. Написано ли е твоето име в Книгата на живота? Сигурен ли си в това?
Следва продължение...