Кръст се носи със здрава гръд

0

Първата част можете да си припомните тук.

 

Както казва един съвременен богослов:  "В действителност християнството е много сурово спрямо плътта."

 

Затова нерелигиозните хора намират християнството за опреси…

Кръст се носи със здрава гръд

Кръст се носи със здрава гръд

Кръст се носи със здрава гръд Първата част можете да си припомните тук.   Както казва един съвременен богослов:  "В действителност християнството е много сурово спрямо плътта."   Затова нерелигиозните хора намират християнството за опресиращо и ограничаващо. Защото то е такова за човека, който не го желае. Но този, който го жадува и копнее за него, намира свобода в благодатта и възможността да влезе през тази неземна врата. Ученикът на Христос върви по тесен и труден път. Ученикът на Христос е наясно, че там се върви само по собствен избор - той не принуждава други да вървят по него. Господ дава възможност сами да решаваме. Християнинът е длъжен да се бори и предоставя помощ и защита за угнетените, поробените и безправните - онези, на които е отнето правото на избор. Но Христовият последовател не налага своите избори на някой друг.     Благородството и себеотрицанието са заложени от Създателя и Спасителя като съзидателни основи на реалността. Но те са въпрос на личен избор, убеждение и посвещение.     Животът на Христос като човешко същество на земята е освен всичко друго, и нагледна демонстрация на правилно ориентирани и целенасочени мисли, думи и поведение.   К. С. Луис описва това правилно лично и житейско ориентиране в своята кратка книга  „The abolition of man” (Унищожаването на човека):   „Както царят управлява чрез своята изпълнителна власт, така Разумът в човека трябва да управлява обикновените апетити чрез "одухотворения елемент". Главата управлява корема чрез гръдта, както я нарича Alanus*-  седалището на Великодушието - там, където емоциите чрез дисциплинирани навици са мобилизирани в стабилни чувства. Гръдта - Великодушието - Чувствата - това са незаменимите служители за връзка между интелектуалния човек и инстинктивния човек. Може дори да се каже, че именно чрез този среден елемент човекът е човек: защото чрез интелекта си той е само дух, а чрез апетита си - само животно.“ (Глава първа- Мъже без гръд).   Луис говори за това, че има две потенциални, но еднакви опасности човек да се отклони от преназначения му свише път. Възможно е да се поддаде на низки плътски изкушения и апетити и да снижи себе си до животинско съществувание. Но също така е възможно да се поддаде на високопарни интелектуални изкушения и изкриви себе си до гротескна духовност, която няма общо с божествения замисъл.   Той твърди, че човек е създаден с потенциала да се справи с двете възможности за отклонение от златния среден път. Че „човешката гръд“ събира в себе си небесната и земна сила за пълноценен и смислен живот и предупреждава, че опитът да се заглуши и премахне тази „гръд“ е с цената на самото човечество:   „С някаква ужасна простотия ние премахваме органа и изискваме функцията.  Ние създаваме мъже без гръд и очакваме от тях добродетел и смелост.  Присмиваме се на честта и сме шокирани да открием предатели сред нас.  Ние кастрираме и караме кастратите да бъдат плодовити.”   Е, Христос си има работа точно с гръдта. Всичките Му житейски уроци изграждат тази гръд.   Животът на Петър е непрекъснат наниз от такива уроци. След възкресението Си, Христос се събра с любимите Си ученици. Имаше малко останало време за последни такива моменти. Той директно попита Петър: „Обичаш ли ме?“ Първосигналният Петър беше бърз да отговори с да. Може би отвърна с вятърничав ум. Исус повтори въпроса. Петър пак бързаше. Може би откликна инстинктивно. Исус потрети въпроса. А Петър даже се обиди… Не само това, но и реши да гледа в чуждата паница. Попита Господа - а на колегата? На него какъв урок ще му дадеш? Христос беше рязък: „Тебе какво те засяга?” (Йоан 21 РИ ББД)   Христос изграждаше силна гръд у Петър. И не изглежда да беше лесна или бърза задача. Но Христос успя. Както гръдта задържа Исус на кръста, с такава небесно изкована гръд апостолите понесоха изпитания и мъчителна смърт, с тази гръд изградиха Църквата с безчет нови ученици.   Благородството и великодушието са инструментът за добър и смислен живот.   Христовият път предлага такъв живот изпълнен с неземна радост. Но  се постига чрез страдание и умиране - първо чрез страданията и смъртта на Христос и после чрез нашите.    В гръдта се крие божественият орган, с който човек обича, посвещава се, отрича се от егото си, става ближен във време на беда, преодолява изкушенията, не се превъзнася, нито се принизява. Благодатта и истината живеят в гръдта.   “И Словото стана плът и живя между нас; … пълно с благодат и истина.”   Photo: Debbie Clark Art

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.