Мълчанието на жените и съвременната църква
В 1 Коринтяни 14:34-35 Павел ни казва: „Жените трябва да мълчат в църквите. Те нямат право да говорят, но трябва да се подчиняват, както казва законът. Ако искат да попитат за нещо, трябва да попитат собствените си съпрузи у дома; защото е поз…
В 1 Коринтяни 14:34-35 Павел ни казва: „Жените трябва да мълчат в църквите. Те нямат право да говорят, но трябва да се подчиняват, както казва законът. Ако искат да попитат за нещо, трябва да попитат собствените си съпрузи у дома; защото е позорно за жена да говори в църквата."
Този пасаж от Писанието е бил подложен на обсъждане от дълго време поради противоречивото изявление на Павел. Този пасаж от Библията ни казва, че жените трябва да мълчат в църквите и че е позорно жена да говори в църквата.
Тези думи могат да бъдат доста тревожни за много от нас, особено за тези от нас, които са жени. В тази статия ще обсъдим 1 Коринтяни 14:34-35 , неговото значение и дали се отнася за нас днес.
Разбиране на контекста на женското мълчание
Преди да можем правилно да разберем този пасаж от Писанието, трябва да разберем заобикалящия контекст на стиха. Най-добре е да разберем цялостния контекст, преди да извлечем заключения или значения от пасажите.
В по-широкия контекст на 1 Коринтяни 14 можем да видим, че Павел говори за езици и ред в поклонението.
В стиховете, водещи до 1 Коринтяни 14:34-35, Павел казва: „Двама или трима пророци трябва да говорят, а другите да претеглят внимателно казаното. И ако на някого, който седи, дойде откровение, първият говорител трябва да спре. Защото вие всички можете да пророкувате поред, така че всеки да бъде поучен и насърчен” ( 1 Коринтяни 14:29-31 ).
Павел говори за езици и откровения в 1 Коринтяни 14. Следователно, когато Павел говори за жени, които мълчат в църквата, Павел има предвид жени, които говорят на езици. Павел не казва, че жените трябва да мълчат в църквата, а по-скоро той казва, че жените трябва да мълчат, когато става въпрос за говорене на езици в църквата.
Има много дебати около този пасаж от Писанието, но от четенето на контекста на 1 Коринтяни 14, логичният отговор е, че Павел има предвид жените да мълчат, когато става дума за говорене на езици.
За съжаление, много хора използват този пасаж извън контекста, за да призоват жените да мълчат в църквата. С този пасаж също се злоупотребява, за да накара жените да се чувстват по-низши от мъжете. Мъжете не превъзхождат жените, а жените не превъзхождат мъжете.
И едните, и другите са еднакво важни и ценени в Божиите очи ( Галатяни 3:28 ). Теолозите не трябва да използват този библейски стих или който и да е друг библейски стих извън контекста, за да приспособят собствените си възгледи. Библията не е сексистка, нито насърчава мъжкото превъзходство.
Бог обича всички хора еднакво, независимо дали са мъже или жени. Нито един пол не се възприема като по-висш от другия. И мъжете, и жените имат свои уникални умения и роли.
Жените могат да служат във всяка църковна роля, освен като пастор ( 1 Тимотей 2:12 ). Освен като пастор, една жена може да служи във всяка роля в църквата, включително като дякониса, учител в библейско училище или мисионер.
Приложение за нас днес
Всъщност за жените е страхотно да говорят в църквата, да задават въпроси и да участват в служението. Жените не трябва да бъдат изтласквани встрани, нито трябва да бъдат третирани като по-низши от мъжете в църквата. Жените имат големи умения и дарби, с които могат да допринесат за местната църква. Състраданието, добротата и любовта са няколко отличителни белези на ползите от участието на жени в църквата. Често децата се чувстват по-удобно около жените в сравнение с мъжете, защото гледат на жените като на безопасно място.
По същия начин, що се отнася до мисионерската работа, в страните, където ислямът е популярен, мъжете нямат право да говорят с жени. Следователно християнските жени в църквата ще бъдат единствените, които ще могат да говорят с мюсюлманските жени в много страни от ислямския свят.
За съжаление, днес жените все още са гледани с пренебрежение не само в масовата култура, но и в рамките на църквата. Много хора все още обвиняват Ева за първородния грях и дори стигат до крайност да обвиняват жените за падението на човека.
Библията ни казва, че Адам и Ева са присъствали, когато Сатана ги изкушава Ева ( Битие 3 ). Въпреки че може да е по-лесно да обвиним Ева за грехопадението на човека, Адам и Ева бяха еднакво виновни за причиняването на грехопадението на човека.
Адам беше точно до Ева, но той не направи нищо, за да се застъпи за Ева и да откаже да яде от забранения плод. Освен това, в края на краищата, не е правилно да обвиняваме който и да е човек или който и да е пол за грехопадението на човека, защото всички сме виновни за греха ( Римляни 3:23 ).
Ако сте жена като мен, призовавам ви да не позволявате на другите да ви гледат отвисоко, защото сте жена. Жените са силни и смели. Ние сме повече от способни да помагаме в работата на служението и да споделяме Евангелието с изгубените.
За съжаление, поради греха, много хора гледат с пренебрежение на жените като на „слаби“, но жените всъщност са много силни. Въпреки че не ни е позволено да бъдем пастори и да ръководим църковна конгрегация, има много позиции, които можем да заемем в нашите местни църкви и служения.
Когато Павел казва, че жените трябва да мълчат в църквата в 1 Коринтяни 14:34-35, той има предвид жените да мълчат, когато една жена се кани да говори на езици. Павел не говори просто за говорене в църквата.
Би било в противоречие с положителния възглед, който Бог възлага на жените, да каже, че е позорно за една жена просто да говори в църква. Следователно Павел има предвид говоренето на езици - не просто говоренето по собствено желание.
Защо това има значение?
По този начин мълчанието на жените в църквата не се отнася за нас днес. Жените са свободни да говорят, да задават въпроси и да учат други вярващи в църквата.
Единствената роля в църквата, която библейски е определена за мъжете, е пастирската; жената обаче може да изпълнява всяка друга длъжност в църквата. Жените са особено важни в църквата и не трябва да се възприемат като по-низши от мъжете.
Тъй като много християни използват този библейски пасаж извън контекста, най-добре е да изучаваме и изследваме библейските пасажи сами, за да сме сигурни, че към пасажа не е добавен патриархален или политически уклон.
За съжаление, много библейски пасажи са били използвани за поставяне на негативна представа за жените, включително 1 Коринтяни 14:34-35 .