Псалом 30
Аудио прочит от актьора Манол Къков. Текстът е от Библия, нов превод от оригиналните езици (СВТ). Използван с разрешение от ББД.
Тема и структура на псалома
“За първия певец. Псалом на Давид.” Посвещението на ръководителя на хора показва, че този то…
Аудио прочит от актьора Манол Къков. Текстът е от Библия, нов превод от оригиналните езици (СВТ). Използван с разрешение от ББД.
Тема и структура на псалома
“За първия певец. Псалом на Давид.” Посвещението на ръководителя на хора показва, че този толкова горестен и тъжен псалом е бил предназначен за публично поклонение, което категорично оборва схващането, че в богослужението могат да звучат само хвалебствени песни. Подобна песен, поради скръбните си стихове, може би нямаше да се използва в богослуженията, ако под водителството на Святия Дух в заглавието специално не се посочваше, че тя е била предназначена за публично наставление на Божия народ. А дали озаглавените по този начин псалми не препращат към Господ Исус Христос? Псалом 21 включва това заглавие и там Христос може да бъде видян много ясно. В ст. 6 на разглеждания псалом също чуваме Неговия предсмъртен глас. Христос е главен във всичко и Той е диригентът във всички святи песнопения на светиите Си. Предположенията, че този псалом е написан от Еремия, не се нуждаят от друг коментар освен факта, че това е: “Псалом на Давид”.
В скръбта си псалмопевецът с голяма увереност и свята настойчивост се обръща за помощ към своя Бог и скоро сърцето му е така укрепено, че той възхвалява Божията доброта. Някои смятат, че поводът за написването на този псалом е предателството на хората от Кеил и аз първоначално бях склонен да приема това предположение. След сериозен размисъл обаче стигнах до извода, че, съдейки по тъжния тон и споменаването на голямо беззаконие, псаломът е написан по-късно и се отнася по-скоро към времето на бунта на Авесалом, когато Давид беше изоставен от придворните си и за него се разпространяваха хиляди лъжливи и злонамерени слухове. Всъщност може би е добре, че тук не е посочен някакъв конкретен период, защото в противен случай, заети с мисълта за връзката на тази песен с живота на Давид, бихме забравили това, което касае самите нас.
В този псалом няма ясно изразени разграничителни линии; в него се преплитат две настроения: псалмопевецът ту се спуска в долината на плача, ту се изкачва на хълма на увереността. За удобство обаче можем да го разделим по следния начин: ст. 2-7 - Давид заявява своето доверие в Бога и Го моли за помощ; ст. 8-9 - изразява благодарност за получените милости; ст. 10-14 - подробно описва положението, в което се намира; ст. 15-19 - настоятелно се моли за избавление; ст. 20-23 - уверено и с благодарност очаква благословение; ст. 23-25 - завършва с насърчително обръщение към Божия народ.”
(из “Съкровищницата на Давид” от Чарлз Спърджън)
Пълни коментари на Псалмите от Чарлз Спърджън можете да намерите тук - www.facebook.com/PsalmiBiblia/
Ако имате желание да изучавате Библията или да прочетете всички Псалми, но все още не разполагате с книжно копие на Свещеното писание, можете да си закупите от тук https://bit.ly/3rDCOcN.